Harjoitus: NYT-HETKI

Osa ihmisistä viettää suuren osan ajastaan irti nyt-hetkestä, osa taas kiinni siinä tai sen sisällä. Tunteet ovat yleensä voimakkaammat, kun nyt-hetki on kiinni itsessä ja ne laimenevat, kun se on itsestä irrallaan. Nyt-hetken paikkaa vaihtamalla voi omaa tunnekokemusta eri tilanteissa tarvittaessa muuttaa hyvinkin nopeasti. On hyvä tietää, miten toisella tavalla toimivat kokevat ja ajattelevat. On myös hyvä laventaa omia toimintatyylejä.

1) Tarkista missä nyt-hetkesi on. Jos nyt-hetki on kiinni sinussa tai ympärilläsi, tee kohta 2). Jos nyt-hetkesi on irti sinusta edessäsi tai jossain muualla, tee kohta 3).

2) Kun nyt hetkesi on kiinni sinussa, tai olet kokonaan sen sisällä, olet tässä hetkessä. Kokeile toista vaihtoehtoa. Siirrä nyt-hetki ensin irti itsestäsi. Mitä tapahtuu? Siirrä sitten nyt-hetkeä vielä kauemmas. Entä nyt? Miten olosi ja ajattelusi muuttuu? Palauta nyt-hetki alkuperäiseen paikkaansa.

3) Kun nyt-hetki on irti sinusta edessäsi tai jossain muualla, tarkista ensin, miltä tuntuu. Tuo sitten nyt-hetkeä lähemmäs.Miten olo muuttuu? Tuo sitten nyt-hetki kiinni itseesi ja huomaa mitä tapahtuu olossa ja ajattelussa. Tee vielä yksi muutos ja laita nyt–hetki ympärillesi niin, että olet kokonaan sen sisällä.Miten ajattelet tällaisen nyt-hetken kanssa? Palauta nyt-hetki alkuperäiseen paikkaansa.