Blogi

Kompassi kasvun kartalle.

PerjantaiSydän – Miten voittaa viivyttely ja saada enemmän aikaiseksi?

viivyttely

Miten voittaa viivyttely ja saada enemmän aikaiseksi?

Viivyttely lienee sinullekin tuttu teema. Moni on varmasti kokenut, että innolla aloitettu asia onkin loppunut lyhyeen syystä tai toisesta.

Minä olen ainakin krooninen tekemisen lykkääjä. Olen prokrastinaattori. Sanakirjan mukaisesti prokrastinaatio tarkoittaa: 1. viivyttelyä, aikaansaamattomuutta, asioiden tekemättä jättämistä tai lykkäämistä.

Silloin kun sinun pitäisi kirjoittaa se tärkeä teksti, opiskella tai lähteä lenkille, niin päätätkin lykätä tuota tekemistä tuonnemmaksi. Ajattelet: ”no keitetään nyt ensin kahvit ja vilkaistaan sähköpostit..”, sen jälkeen homma jatkuu kaikenlaisen muun puuhailun merkeissä.

Ihmisen mieli on laiska. Sinun mielesi haluaa myös suojella sinua stressaavilta tilanteilta. Seuraavan kahden periaatteen avulla voit opetella tekemään asiat itsellesi helpoksi.

1. Luovu täydellisyyden tavoittelusta

Toisin sanoen hyväksy epätäydellisyys. Harkitseppa tätä neuvoa, vaikka et pidäkään itseäsi perfektionistina. En pitänyt minäkään. Jossain vaiheessa kuitenkin tiedostin perfektionismin omaksi jarruttajakseni.

Yleensä täydellisyyden tavoittelu johtaa viivyttelyyn ja tekemättömyyteen. Eikä täydellisyyden tavoittelun tarvitse liittyä vain tekemiseen ja aikaansaamiseen, vaan se voi hyvin liittyä myös ympäristöön ja olosuhteisiin. Esimerkiksi sinulla saattaa olla liian ruusuinen kuva tietystä aktiviteetista, että tänään on liian epätäydellinen (huono sää, huono seura, kello on liikaa) päivä aloittaa.

Kello on liian paljon, että jaksaisit kuntoilla kunnolla.  Tai ehkä haluat kirjoittaa blogitekstejä, mutta et keksi mistä kirjoittaisit? Oletat, että sinun pitäisi tietää aihe, tai sinun tarvitsisi kuntoilla paljon..

Jos pyrit niiin hyvään lopputulokseen, niin harva hetki on riittävän hyvä tekemiselle. Saatat keksiä paljon tekosyitä, joita perustelet sillä, että haluat parempaa ja laadukkaampaa, vaikka tosiasiassa koet pysähtyneisyyttä.

Perfektionismi = pysähtyneisyyttä

Todellisuudessa et tule koskaan saavuttamaan parempaa hetkeä aloittaa kuin nyt.

Voit kääntää kaiken myös toisinpäin.. Miksi on hyvä aloittaa kirjoittamaan ennen kuin tiedän aihetta? Ehkä keksin aiheen samalla kun kirjoitan?

Tekijätyypit hyväksyvät epätäydellisyyden. Tämä tarkoittaa myös viivyttelyn hyväksymistä. He antavat olla, he hyväksyvät tilanteen ja toimivat silti.

viivyttely

Luonto ei viivyttele. Se ei pyri täydellisyyteen, vaan se vain on ja tekee

2.  Keskity niin pieneen ensimmäiseen askelmaan, että saat sen varmasti tehdyksi

Mielessäsi pilko tietty laajempi tekeminen osatoiminnoiksi ja huomaa ensimmäiset askelmat. Esimerkiksi jos 5 kilometrin juoksulenkki tuntuisi vaikealta tavoitteelta, voisit keskittyä tekemään vain ensimmäiset askeleet.

Juoksulenkin tapauksessa ensimmäinen askel olisi se, että nousisit ylös penkistä. Sitten ehkä puet lenkkivaatteet päälle. Vaikka jatkaisit netissä surffailua lenkkivaatteet päällä niin olotilasi ainakin muuttuisi ne kengät & kledjut päällä. Kohta nousisit jo ylös. Avaat ikkunan, nuuhkaiset raitista ilmaa, venyttelet, hyppelehdit. Pari pomppua ja tunnet olosi paljon energisemmäksi. Hölkkääminen tuntuu kokoajan enemmän mahdolliselta.

Jos menisit ulos kadulle lenkkivaatteissa, olisi typerää mennä enää takaisin kotiin ottamatta yhtäkään hölkkäaskelta.  Jos et ole kokenut lenkkeilijä, niin vieläkään sinun ei kannattaisi tavoitella 5 kilometrin juoksulenkkiä. Hölkkää ensin vaikkapa 500 metriä..

Pian pääset vauhtiin ja olet iloinen, että sait jo tämän verran aikaiseksi. Seuraavat kilometrit menisivät ihan itsestään.

Mitä tahansa haluatkin saada tehtyä, kannattaa keskittyä niin pieneen ensimmäiseen askelmaan, että saat sen varmasti tehdyksi nyt.

Tämän vinkin voima perustuu siihen, että sinun on helpompi aloittaa ja tehdä pieniä tekoja. Pienten tekojen tekeminen myös muuttaa tunnetilaasi ja motivoidut tekemään lisää.

PerjantaiSydän-harjoitus

Tämän viikon Perjantai Sydän-harjoitus on suunniteltu siten, että voitat pysähtyneisyyden ja pääset etenemään askel kerrallaan kohti unelmiasi.

1. Ota itsellesi kynä ja muistivihko tai avaa muistio, word tai muu tekstityökalu tietokoneelta

2. Kirjoita ylös tavoitteita ja asioita, joita haluat tehdä. Yksikin riittää, mutta jos tekstiä syntyy kuin itsestään, niin kirjoita enemmän

3. Kartoita tavoitteiden ja aktiviteettien osalta ensimmäiset helpot askeleet. Mikä on sellainen helppo askel, jonka voit tehdä nyt?

4. Aloita tekemään. Jos koet vastustusta, niin kokeile pienentää askelta vielä helpommaksi. Siten, että aloittaminen on naurettavan helppoa. Aloita ja ota sitten vain seuraava helppo askel. Tehtyäsi muista olla tyytyväinen itseesi.

5. Jos haluaisit aloittaa rutiinin: Mieti mitä saavuttaisit jos tekisit näin vähän mahdollisimman usein (esimerkiksi joka päivä/joka viikko)? Esimerkiksi jos lukisit vain 5 sivua kirjaa joka päivä, niin tuo olisi vuodessa 1825 sivua eli noin 8 kirjaa (jos luet yhdestä aiheesta 8 kirjaa, niin olet jo asiantuntija tuossa aiheessa). Kuinka Sinun pieni toiminta skaalautuu vuodessa jo isoksi saavutukseksi?

Kokeile toistaa tätä harjoitusta ja näitä ideoita aina silloin kun koet pysähtyneisyyttä. Tee vähemmän, jotta saat aikaiseksi enemmän!



Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!