Blogi

Kompassi kasvun kartalle.

Oivalluttava Nordic Business Forum 2013

True Hearts NLP Finland Oy:n kouluttajat osallistuivat viime viikolla Jyväskylässä pidettyyn Nordic Business Forumiin. Tilaisuus oli hieno kouluttautumis- ja verkostoitumismahdollisuus, ja valovoimaiset puhujat herättivät monia ajatuksia ja ahaa!-elämyksiäkin.

nbf_logo

Kouluttajamme Anu Vihonen ja Reija Könönen kuuntelivat ja oivalsivat. Muun muassa kuuntelemisesta, itsensä ja muiden.

Anu:

Olipa huisi tapahtuma ja mahtava fiilis olla mukana 3300 osallistujan joukkoa.  Jokainen puhuja oli kiinnostava ja omassa maailmankuvassani kaikkien sanomat tukivat saumattomasti toisiaan. Niissä kiteytyi ihmisten välisen vuorovaikutuksen merkitys, sosiaaliset kontaktit ja oman itsen kuuntelu. Se kasvaa mihin huomio kiinnittyy – ja huomasin huomaavani NLP:n merkityksen ja arvon korostuvan kaikissa puheenvuoroissa.

Viime aikoina mielenkiintoni on vahvasti ollut oman itsen kuuntelussa ja sen kautta tulevien viestien ymmärtämisessä. Tämä on varmaankin syy siihen, että puhujista ensimmäisenä mieleeni tulee Malcolm Gladwell. Seminaarissa Gladwell kertoi keksinnöistä, joilla on luotu aivan uusia laitteita tai joiden avulla vakaviin sairauksiin on kehitetty lääkkeitä. Isojen asioiden oivaltajia ja kehittäjiä on yhdistänyt yksi asia; heillä on ollut pakonomainen tarve (sense of urgency) tehdä jokin asia juuri tietyllä hetkellä.

Mieti hetki, milloin sinulla on ollut tällainen tunne. Olet vain tiennyt, että jokin asia on tehtävä tai päätettävä juuri tuolloin. Tällöin käytössäsi on mitä todennäköisimmin ollut yhtä aikaa vahva luottamus tiedostamattoman mielen voimaan, sisäiseen itseesi ja intuitioon. Kun mukana on aina myös ekologia, on päätöksesi mitä todennäköisimmin ollut juuri oikea ja kannaltasi paras mahdollinen. Kun uskot oman mielesi voimaan ja kuuntelet itseäsi jatkossakin, tulee päätöksenteoistasi yhä soljuvampia ja aina parhaita mahdollisia.

Reija:

”Kuuntele, kuuntele, kuuntele.”

”Ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu, jotta hän kuuntelisi enemmän kuin puhuisi…”

Nämä viestit tunkeutuivat tajuntaani joka esityksestä. Muodossa tai toisessa, jokainen puhuja korosti kuuntelemisen merkitystä.

Tutkimusten mukaan yhdysvaltalainen lääkäri lopettaa potilaan kuuntelun 18 sekunnin jälkeen. ”18 sekunnin johtaja ei ole johtaja”, sanoi yhdysvaltalainen bisneskirjailija Tom Peters. Kuunteleminen on toisen ihmisen arvostamista. Korvien käyttö näkyy myös bisneksessä. Petersin mukaan puolet myyntikäynneistä epäonnistuu siksi, että myyjä ei kuuntele asiakasta. ”Ennen myyntikäyntiä kirjoitan aina käteeni Kuuntele”,  kertoi Peters esimerkkinä menestyvästä myyjästä.

”Ihmisen, jota kuunnellaan, aivoissa tapahtuu dopamiinimyrsky”, väitti Jari Sarasvuo.

”Kuuntele tarkoin työntekijöitä ja asiakkaita”, ohjeisti GE:n entinen pääjohtaja Jack Welch.

Olen NIIN samaa mieltä. Haluanhan olla mukana luomassa maailmaa, jossa jokainen ihminen tulee kuulluksi, nähdyksi ja ymmärretyksi juuri sellaisena kuin on. Omana ainutlaatuisena itsenään.

”Kuka on kiinnostavin ihminen, jonka olet tavannut viimeisen kolmen kuukauden aikana?” kysyi Tom Peters.
Monta päivää on mieleni askarrellut tuon kysymyksen kanssa. Tänään keksin viimein vastauksen. Olipa kiehtova kysymys!

Lisää Nordic Business Forumin herättämiä tunnelmia ja oivalluksia seuraavassa blogipostauksessa, pysykää kuulolla!

Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!