Mindfulness tietoisuustaidot

Mindfulness – tie läsnäoloon

Mindfulness (tietoisuustaidot) on kaikessa yksinkertaisuudessaan läsnäoloa. Elämistä hetkessä, missä juuri sillä hetkellä olemme; avoimena, uteliaana, arvostelematta, hyväksyen ja tietoisena siitä kaikesta. Mindfulness on siis hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Se on erilaisten kokemusten, omien tunteiden, ajatusten ja kehontuntemusten havainnointia ja hyväksymistä, ilman arvostelua tai analyysia.

On luonnollista olla ajatuksissaan; menneessä tai tulevaisuuden suunnitelmissa. Se vie meiltä kuitenkin mahdollisuuden olla aistimassa käsillä olevaa hetkeä juuri sellaisena kuin se on. Läsnäolon myötä elämän pienet ilot löytävät paremmin luoksemme ja kiitollisuutemme kasvaa. 

Mindfulness tietoisuustaidot MBSR

Jenni Juutilainen järjestää Mindfulness-iltoja ja koulutuksia Helsingissä. Sydämellisesti tervetuloa mukaan oppimaan ja rentoutumaan!

Tietoisuustaitoja voi harjoitella!

Mindfulnessista voit saada hyötyjä rentoutumiseen, stressinhallintaan, mielen rauhoittamiseen tai vaikkapa unettomuuteen. Hyödyt eivät kuitenkaan tule hetkessä, vaan vaativat harjoittelua!

Tarvitaan paljon toistoa ja viikottaisia, mielummin päivittäisiä harjoituskertoja, jotta muutos alkaa tapahtumaan. Silti jo ensimmäiset harjoitukset tehtyäsi voit nähdä sen siemenen, joka voi alkaa kasvaa, jos päätät jatkaa mindfulnessin harjoittamista. Olo tuntuu heti rauhallisemmalta ja seesteisemmältä.

”Ihan tavallinen aamu, isommat lapset ovat lähteneet juuri kouluun. Jään kotiin 2-vuotiaan kanssa. Aamu-ulkoilu kuuluu rutiineihin, joten puemme ja lähdemme ulos. Pian huomaan oman pienen tyttäreni muistuttavan minua läsnäolosta: ”äiti katso, tuolla linnulla on kauniit siivet.” Tavallinen harakka oli ollut aiemmin silmissäni tylsän harmaa. Nyt kun katsoin sitä tyttäreni innoittamana uudelleen; uteliaana ja avoimena, huomasinkin siinä olevan paljon erilaisia värisävyjä. Sillä oli myös valtava, nahkainen nokka ja ne jalat olivat kuin taideteos, jokaista kohoumaa ja naarmua myöten.” – Jenni Juutilaisen läsnäolon hetki.

Mitä Mindfulness on?

Mindfulness MBSR (mindfulness mased stress reduction)- menetelmän kehitti professori Jon Kabat-Zinn jo lähestulkoon 40-vuotta sitten Massachusettsin yliopistossa. Alkujaan se oli tarkoitettu kipupotilaiden stressinhallintamenetelmäksi. Menetelmä toi hyviä tuloksia, joten pikkuhiljaa se otettiin käyttöön muuallakin. Nykyään tietoisuus tästä menetelmästä on jo laajalle levinnyt ja sen hyötyjä on tutkittu paljon myös tieteellisesti, saaden hyviä tuloksia. 

Mindfulness MBSR (mindfulness based stress reduction) -menetelmän avulla voimme kehittää kykyämme rentoutua ja olla tässä hetkessä tietoisesti ja hyväksyen. Lisäksi voimme oppia arvostamaan itseämme ja ympäristöämme juuri sellaisena kuin ne ovat.

Menetelmän avulla on saatu apua erilaisiin ongelmiin, kuten esimerkiksi kiputiloihin, uneen, levottomuuteen, ahdistukseen, stressiin, masennukseen ja omien ajatusten sekä tunteiden hyväksymiseen.

Miten sitä voi harjoitella?

Menetelmässä on kolme helppoa, muodollista harjoitusta (kehomeditaatio, istumameditaatio sekä mindfulnessjooga) ja muutamia muita harjoitteita. Harjoitteet sopivat ihan kenelle tahansa ja ne ottavat ihmisen huomioon keho-mieli-kokonaisuutena. Mindfulness ei kuitenkaan ole vain irrallisia harjoituksia. Ne auttavat löytämään läsnäolon ja tietoisuuden voiman, jonka vaikutukset sekä yhteyden arkeen tulet varmasti huomaamaan. 

Etenkin aloitellessa kehittämään omia tietoisuustaitoja myös harjoitusryhmällä on valtava voima. Ryhmässä voit saada oivalluksia, joita et välttämättä itsekseen harjoittaessasi löydä. Saat myös kokemuksen joukkoon kuulumisesta samanhenkisten kanssa ja mahdollisuuden sanoittaa ääneen itsellesi tärkeitä asioita. Ryhmästä saat voimaa jatkaa eteenpäin. Parhaimmillaan myös ohjaaja on tukemassa sinua ja auttaa sinua matkallasi läsnäolon löytämiseen. Katso täältä seuraavat Mindfulness -koulutuksemme.

”Tietoinen läsnäolo tarkoittaa sitä, että havainnoimme kaikkea aivan tietyllä tavalla, tietoisesti, nykyhetkessä ja hyväksyen, ilman arvostelua. Tällainen huomion suuntaaminen lisää tietoisuutta, selkeyttä ja tämän todellisuuden hyväksymistä. Se herättää meidät tajuamaan sen tosiasian, että elämämme avautuu hetki hetkeltä. Ellemme ole täysin läsnä näissä hetkissä, emme vain menetä sitä, mikä elämässämme on arvokkainta, vaan jätämme myös huomiotta ne monet mahdollisuudet, jotka voisivat auttaa meitä kasvamaan ja muuttumaan.”

Ote kirjasta: Olet jo perillä -tietoisen läsnäolon taito, Jon Kabat-Zinn

Hyötyjä, joita Mindfulness voi tuoda elämääsi:

  • Muutoksia elimistössä: syke laskee, verenpaine tasaantuu, ruuansulatus paranee, stressihormonit normalisoituvat, unen laatu kohenee.
  • Kivut kehossa ja krooninen sairastelu vähenevät     
  • Ahdistus/masennus helpottaa ja opit sietämään sekä ennaltaehkäisemään niitä
  • Näet asiat selvemmin ja kirkkaammin ja siksi päätöksenteko helpottuu
  • Tunne oman elämän ja ajatusten hallinnasta lisääntyy
  • Elämänilo ja kiitollisuus vahvistuvat
  • Työssäjaksamisesi ja keskittymiskykysi paranevat
  • Vaikutukset näkyvät myös ihmissuhteissasi   
  • Ja monia muita hyötyjä!

Mindfulness – tieteellisesti tutkittu menetelmä:

Jon Kabat-Zinn kehitti Mindfulness MBSR (mindfulness based stress reduction) -menetelmän noin nelisenkymmentä vuotta sitten. Tieteellisiä tutkimuksia Mindfulnessista on tehty jo laajasti. Niissä on todettu tärkeitä elämänlaatuun vaikuttavia hyötyjä.

8-viikon MBSR – kurssi on se, jolla saadaan tutkitusti parhaimmat ja pysyvimmät hyödyt menetelmästä. Säännöllisesti käytettynä mindfulness voi saada muutoksia aikaiseksi lähes jokaisella elämän osa-alueella. Nykyään tietoisuustaitoja hyödynnetään työvälineenä monella alalla esimerkiksi sosiaali,- terveys- sekä opetusalalla, psykologian ja lääketieteen piirissä sekä hyvinvointipalveluiden saralla.

Voit lukea tietoisuustaitoihin liittyviä tutkimuksia seuraavista linkeistä:

Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation

Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies

Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation

Mindfulness-based stress reduction and health benefits

Mindfulness-illat: Helppo tapa tutustua!

Mindfulness tietoisuustaidot MBSR

Tervetuloa oppimaan ja kokeilemaan Mindfulnessia Jenni Juutilaisen Mindfulness-iltoihin.

Mindfulness-ilta: Hengähdä hetkeksi! on helppo tapa tutustua aiheeseen lyhyen rentoutus ja läsnäolohetken myötä. Järjestämme näitä tapahtumia jatkuvasti koulutustiloissamme Helsingissä. Katso täältä seuraavien iltojen aikataulut.

Mindfulness koulutukset

Järjestämme myös 8-viikon kestoista Mindfulness MBSR koulutusta, jossa opit rentoutusta ja stressinhallintaa tietoisen läsnäolon avulla.

Kurssi kestää kahdeksan viikkoa, jonka aikana tutustumme menetelmän harjoitteisiin yhdessä muiden kurssilaisten kanssa sekä itsenäisesti kotona. Tapaamme viikoittain 2,5 tunnin mittaisessa valmennuksessa, jonka lisäksi pidämme myös hiljaisuuden päivän. Jokaisella kerralla saat myös kotitehtäviä, joiden avulla viet opit arkeesi.

Kurssin aikana tutustumme mindfulness harjoitteisiin ja sitä kautta itseemme; omiin tunteisiimme, ajatuksiimme ja kehontuntemuksiimme. Kurssi antaa sinulle mahdollisuuden oppia joustavuutta, ymmärrystä ja arvostusta itseäsi ja ympäristöäsi kohtaan, huomaamaan oman käytöksen ja ajattelun automaatioita sekä huomioimaan elämän pienten ilojen ja ihmeiden merkityksen stressin ja haastavien elämäntilanteiden aikana.

Katso täältä seuraava Mindfulness MBSR koulutus!

Mindfulnessia koskevat blogikirjoitukset sivuiltamme:

Minun matkani Mindfulness ohjaajaksi, kirjoittanut Jenni Juutilainen

Löydä tietoinen läsnäolo sieltä missä oletkin

Osaatko pysähtyä läsnäolevaan hetkeen