Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Ihanneminä

 

Matkaa ei voi jatkaa sieltä, missä haluaisi jo olla. On jatkettava siitä, missä on juuri nyt! Liiallinen tulevaisuusminän himoitseminen on tulevaisuuden varastamista, joka synnyttää epäterveen kuilun nykyisen minäkuvan ja toivotun minäkuvan välillä.

Mitä suurempi on välimatka uuden minäkuvan ja nykyisen minäkuvan välillä, sitä enemmän on mahdollisuuksia kokea epävarmuutta, pelkoa epäonnistumisesta ja kokea riittämättömyyttä. Tammikuussa on taas tilaisuuksia varastaa tulevaisuutta epärealistisen minäkuvan osalta. Laihdutustalkoiden lähtölaskenta kun alkaa usein joulun jälkeen.

Useimmalla hyvin alkanut ura laihduttajana kariutuu sisäisiin ristiriitoihin ja epätoivoon jo ennen maaliskuun hankikelejä. Ja mitä pidemmälle kevät etenee, sitä todennäköisemmäksi käy, että se on lumi, eikä läski, joka jatkaa sulamistaan. Tyytymättömyys ja paluu entiseen, six-packin sijaan, on todennäköisempää kuin elämäntyylin pysyvä muutos.

”Ehkä meitä vaivaa pelko, että nykyinen minäkuva ei ole riittävä”

Syy tyytymättömyyteen ja jatkuvaan tarpeeseen parantaa minäkuvaa löytyy haitallisista ajatus –ja tunneohjelmista. Mielessä olevat haittaohjelmat ovat kuin tietokoneeseemme kertyneitä troijahevosia, jotka hidastavat prosesseja ja heikentävät koneen suorituskykyä.

Mielemme tarvitsee viruksentorjunta-ohjelmia, jotta mielemme pysyisi terveenä. Mikäli virukset saavat vallan, lisäävät ne elimistön stressitilaa. Stressitilassa näemme oman itsemme huonommassa valossa, kuin se todellisuudessa onkaan.

”Muutos käynnistyy roskaohjelmien siivouksella!”

Stressi oireilee fyysisellä, sosiaalisella ja emotionaalisella tasolla. Fyysisellä tasolla stressi voi tarkoittaa ruoansulatukseen liittyviä oireita tai esimerkiksi verenpaineen nousua. Sosiaalisella tasolla stressioireita ovat kontrolloimaton jännittäminen sosiaalisissa tilanteissa tai sosiaalisten tilanteiden vältteleminen. Emotionaalisella tasolla mieli tuottaa negatiivisia ajatuksia ja tunteita sekä ahdistuksen kokemuksia.

Stressissä on se hyvä puoli, että tunnistaessasi sen, se saa sinut toimimaan. Ihminen asettaa tavoitteita päästäkseen pois stressitilasta. Fyysisestä stressitilasta pääsee pois liikkumalla ja parantamalla ruokavaliota. Emotionaalista stressiä lievitetään omanlaisilla harjoitteilla, kuten meditaatiolla ja mindfulnessilla. Sosiaalista stressiä taas lievitetään parantamalla omia vuorovaikutustaitoja ja saamalla huomiota sosiaaliselta verkostolta.

Stressi syntyy kun nykyinen minäkuva ei vastaa sitä minäkuvaa, joka kuvitelmissasi haluaisit olla. Ja jotta voisit päästä pois stressioireista, täytyy sinulla olla keinoja lievittää oireita.

”Yhteydessä itseen, on muun muassa sitä, että tunnistat kuilun nykyisen ja tavoitellun minäkuvan välillä”

Sinulla ja minulla on jälleen tammikuun tavoitetalkoiden aikaan kaksi vaihtoehtoa. Joko päivittää rankalla kädellä haluttua minäkuvaa tai tyytyä pienempiin muutoksiin, jotka pitävät kohtuullisissa mitoissa stressistä syntyneet oireet.

Valitsitpa kumman tien tahansa, haluan vielä muistuttaa, että nopeita tuloksia tavoitteleva ihminen kärsii moninkertaisesta stressin määrästä verrattuna pienin muutoksin liikkeelle lähtevään henkilöön. Joka tapauksessa, sinulla tulee olla voimavaroja stressinhallintaan. Olipa tavoitteesta syntynyt stressi pientä tai suurta.

Eiköhän olla tammikuussa taas realistisia omien tavoitteiden kanssa?

T: Lasse

HiRes--11

Lasse Seppänen, Senior True Coach ja koulutusjohtaja/ NLPersonal Trainer. Lasse toimii kouluttajana NLPersonal trainer -koulutusohjelmissa sekä valmentajana True Hearts -organisaatiossa.

 

Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!