Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Tavoitteiden asettamisen viisi hyvää periaatetta

hyvät NLP vinkit tavoitteen asettamiselle

Osaatko asettaa itsellesi voimakkaan ja motivoivan tavoitteen? Tässä artikkelissa opit hyvät periaatteet motivoivan tavoitteen asettamiseen!

Oman motivaation kannalta on oleellista, että millä tavoin hahmotamme tavoitteet mielessämme. Jos tavoite ei saa aikaan toimintaa, on usein kyse siitä, että se ei herätä tarpeeksi tunteita, haluja ja motivaatiota. Silloin kannattaa uppoutua unelmoimaan hiukan syvemmin!

Kun haluat asettaa itsellesi voimakkaan tavoitteen, joka herättää sinussa innostusta ja toimintaa, kannattaa tavoitteen hahmottamiseen nähdä hieman vaivaa. Tavoitteen asettaminen on työtä, jota teet omassa mielessäsi, ja jonka avulla asetat tavoitteelle suunnan ja merkityksen.

NLP on yksi tehokkaimpia itsensä kehittämisen menetelmiä, ja se on mallinnettu tavoitteissaan menestyviltä ihmisiltä. NLP on siis hyvä työkalu tavoitteiden asettamisen apuvälineeksi. NLP:n ohjeiden mukaisesti meidän kannattaa hyödyntää seuraavia periaatteita tavoitteiden asettamisessa.

Tavoitteiden asettamisen viisi hyvää periaatetta:

1. Tavoite on ilmaistu positiivisessa muodossa. Ilmaise sitä mitä haluat, älä sitä mitä et halua. Ajattele tavoitetta suuntana, jota kohti haluat elää

Esimerkiksi jos olet ajatellut, että haluan lopettaa tupakoinnin, tässä lauseessa huomio on tupakoinnissa. Tällaisen tavoitteen takia monet epäonnistuvat polttamisen lopettamisessa. He päivittäin hokevat itselleen: ”en saa polttaa”, ”haluan lopettaa tupakoinnin”, ja itseasiassa heidän ajattelunsa huomio on tupakoinnissa. Se vahvistuu, mihin kiinnität huomiota!

Tiedostamaton mielemme ei käsitä sanaa ”ei”. Jos sanot itsellesi ”en halua tupakoida”, tiedostamaton mielesi kuulee sen sijaan vain ”haluan tupakoida”. Tavoite kannattaa muotoilla siten, että se vie kohti haluamiasi asioita.

Se vahvistuu, mihin kiinnität huomiota

Ongelmat voivat myös motivoida sinua. Silloin motivoidut siitä, että pidät mielessäsi ongelman (esim. tupakanpolton huonot terveysvaikutukset yms.) ja pyrit kulkemaan poispäin ongelmasta. Voit hakea motivaatiota negatiivisista seurauksista, mutta kannattaa määrittää myös positiivinen kohti hyvää – tavoite, koska ongelmiin keskittyvä / poispäin jostain motivaatio heikkenee sitä enemmän, mitä paremmin sinulla menee

Kun olet ollut jo vuoden polttamatta, tupakoinnin negatiiviset seuraukset ovat mielessäsi taka-alalla siihen verrattuna, että yskisit nyt keuhkosi pilalle tupakansavua, jota tupruttelit tänään. Monet jatkavat tupakointia muutaman kuukauden savuttomuuden jälkeen juuri tämän takia (he unohtavat huonot seuraukset, ja heillä ei ole tarpeeksi vahvaa positiivista tavoitetta). Kannattaa siis aina asettaa myös kohti jotain hyvää – tavoite.

Mitä kohti haluat kulkea? Anna alitajunnallesi suunta, johta kohti kulkea. Mitä pidemmälle pääset, sitä paremmalta se tuntuu, ja voit joka päivä edetä matkan teossa

2. Tavoite on sinun alkuun panema ja ylläpitämä

Sinun kannattaa pilkkoa suuret ja yhteiset tavoitteet pieneksi siten, että voit itse kontrolloida tavoitteen toteutumista.

Esimerkiksi jos olet töissä suuressa yrityksessä ja teillä on yhteiset isot tavoitteet, tehdäksesi tavoitteista merkittäviä itsellesi, sinun kannattaa pilkkoa tavoite niin pieneksi, että voit itse olla vastuussa tavoitteen toteutumisesta.

3. Yksityiskohtaisesti aistittava

Mieti lopputulos niin tarkkaan, että voit eri aistikanavia käyttäen kuvata haluamasi lopputuloksen. Tällä on suuri merkitys oman motivaatiosi kannalta

Visualisoi miltä näyttää, kuulostaa ja tuntuu, kun olet saavuttanut tavoitteesi. Näe mielikuva omista silmistäsi ikään kuin jo eläisit sitä todeksi

4. Ekologinen

Onko tavoite hyväksi sinulle itsellesi ja elämässäsi oleville muille tärkeille ihmisille?

Elämä ja ihmisen mieli ovat systeemisiä kokonaisuuksia, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos saavutat tavoitteesi, miten se vaikuttaa elämääsi kokonaisuutena lyhyellä ja pitkällä aikavälillä? Oletko varma, että haluat sitä?

Esimerkiksi jos haluat itsevarmuutta, niin missä tilanteissa itsevarmuuden kannattaa ilmetä ja missä tilanteissa sen ei kannata ilmetä? Kun olet matkoilla Aasiassa ja kävelet moottoritiellä, sinun ei ehkä kannata olla liian itsevarma. Asioissa on erilaiset puolensa, joten mieti tarkkaan mitä haluat!

5. Testattavissa oleva

Mistä tiedät tarkalleen, että olet saavuttanut tavoitteen?  Entä mistä muut tietävät, että olet saavuttanut tavoitteen? Mikä elämässäsi on erilailla, kun olet saavuttanut tavoitteen?

Hyvät NLP ohjeet tavoitteen asettamiselle

Tavoitteen asettaminen on luovaa puuhaa. Ota itsellesi rauhaisa paikka ja virittäydy unelmoimaan!

Harjoitus: Aseta itsellesi uusi tavoite

Seuraavat kysymykset on suunniteltu ”hyvin muotoiltun tavoitteen” – periaatteiden mukaisesti ja voit niitä soveltaa uuden tavoitteen asettamisessa. Valitse kysymyksistä itsellesi vaikuttavimmat, tai tee kaikki!

Mitä yksityiskohtaisesti haluat? Mikä on sinun visiosi?

Mitä sinulla on silloin sellaista, mitä sinulla ei ole nyt?

Mihin suuntaan tämä tavoite sinua vie?

Mistä tiedät, että olet menossa siihen suuntaan?

Jos sinun pitäisi muodostaa tavoitteestasi kuva, niin millainen se olisi?

Mitä tarvitset tavoitteen saavuttamiseen?

Onko tavoitteen saavuttaminen sinusta kiinni ja mahdollisuuksiesi rajoissa? (Jos ei, pilko tavoite palasiksi tai määritä uudelleen)

Mitä tapahtuu, kun saavutat tavoitteesi?

Mitä tapahtuu, jos et saavuta tavoitettasi?

Mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua, kun saavutat tavoitteesi?

Miten tavoitteen saavuttaminen vaikuttaa muihin elämäsi alueisiin? (mieli, tarkoitus, harrastukset, elämykset, ystävät, ura, keho, perhe/läheiset, raha/materiaali)

Mikä on hinta/hyötysuhde tavoitteen saavuttamisesta? (aika, vaiva, raha, muu)

Miten ja mistä tiedät, että olet saavuttanut tavoitteesi?

Miten joku toinen tietää, että olet saavuttanut tavoitteesi?

Koska ja missä haluat saavuttaa tavoitteesi?

Mikä tavoitteen saavuttamisessa on sinulle tärkeätä?

Miten tavoitteen saavuttaminen liittyy arvoihisi?

Ja kun aloitat, mikä on ensimmäinen askel tavoitettasi kohti? Mihin se johtaa?

Jos nyt kuvittelet olevasi tulevaisuudessa, sinulle sopivan ajan päässä. Nyt, kun olet käyttäytynyt tällä uudella tavalla tai saavuttanut tavoitteesi tai visiosi, miten koet asian? – Mitä silloin näet? – Kuulet? – Tunnet? – Maistat? – Haistat

Miten pidät tavoitettasi mielessä päivittäin? Miten muistutat itseäsi tärkeistä asioista? Yksi idea on sellainen, että maalaat tavoitteestasi kuvan tai teet aarrekartan, jonka ripustat seinällesi inspiraatioksi.

Järjestämme kohti unelmia ja tavoitteita – aarrekarttailtoja, joissa voit helposti tehdä aarrekartan. Pääset myös kertomaan unelmistasi muille, jolla on suuri vaikutus! Kannattaa myös puhua ääneen näitä ideoita. Kuka voisi sinua auttaa?

NLP – koulutuksissa unelmoimme, asetamme tavoitteita ja muokkaamme rajoittavia uskomuksia, jotka estävät meitä saavuttamasta omia unelmiamme. Tutustu NLP-koulutuksiimme täältä

Kun haluat tehostaa unelmiasi vielä lisää voit käydä lukemassa artikkelin: Tehosta unelmiasi tekemällä niistä suurempia ja kirkkaampia!

Oivalla omat arvosi ja löydä oma missiosi! Täältä voit tehdä kattavan arvo- ja missioharjoituksen.


Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!