Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Mindfulness – Osaatko pysähtyä läsnäolevaan hetkeen?

mindfulness eli tietoinen läsnäolo

Mindfulness – Osaatko pysähtyä läsnäolevaan hetkeen?

Onko mindfulness eli tietoinen läsnäolo sinulle tuttu aihe? Nykyään kaikki tuntuvat puhuvan läsnäolon merkityksestä, oli kyse sitten johtamisesta, urheilusta tai elämän hyvinvoinnista.

Mindfulness eli tietoinen läsnäolo on siinä mielessä mukava taito, että sitä voi harjoitella tilanteessa kuin tilanteessa. Sinun ei tarvitse alkaa erikseen meditoimaan ja pitämään pitkiä zazen istuntoja, vaan voit hyvin suhtautua läsnäoloon paljon arkisemmalla asenteella. Voit harjotella läsnäoloa samalla kun olet kotona siivoamassa, ulkona aamulenkillä tai kun istut autossa matkalla töihin.

Mitä ikinä teetkin voit tehdä sen läsnäolevasti. Harjoittelun kautta opit pidentämään läsnäolon hetkiäsi. Ajan myötä mindfulness harjoittelu antaa sinulle paljon kontrollia omista ajatuksistasi. Kun hallitset ajatuksiasi, hallitset oman elämäsi!

Muuan mindfulness mestari tapasi sanoa, että Oma hyvä tila on vain yhden hengityskierron päässä. Näin helppoa se voi olla.

Mindfulness läsnäolon harjoitus:

Tämän viikon PerjantaiSydän-harjoituksen ideana on keskittää huomiosi läsnäolevaan hetkeen.

Pysähdy hetkeksi. Ota rento asento siinä missä oletkin. Hengäise syvään ja rentoudu! Voit rentoutua helposti lukemalla hitaasti seuraavaa tekstiä:

Pysähdyn nyt hetkeksi ja kokeilen vain olla hetken tässä hetkessä
Luen juuri nyt tätä tekstiä ja katson näyttöpäätettä
Voin hieman hidastaa tahtia ja lukea tätä tekstiä oikein rauhassa
Keskityn vain lukemaan ja olemaan läsnä
Ehkä minulla on muitakin ajatuksia, mutta voin antaa niiden olla
Ajatuksia tulee ja menee
Huomaan tässä kirjaimia ja sanoja
Voin nyt pysähtyä ja siirtää huomioni kehooni
Samalla kun luen tätä tekstiä voin tiedostaa kehoni asennon
Tiedostan jalkojeni ja käsieni asennon sekä koko kehon
Huomaan miltä koko kehoni nyt tuntuu?
Voin myös tiedostaa hengitykseni
Hengitän sisään – ja – ulos – omaan tahtiini
Pysähdyn ja hengitän yhden kerran oikein syvään
Täytän rauhassa keuhkoni ilmalla, ja anna ilman piristää minua
Voin hyvin antaa itselleni myös pienen hymyn
Ajattelen että elämä on ihanaa nyt

Näin helposti voin antaa läsnäolon tulla elämääni.

Sinun ei tarvitse pakottaa läsnäoloa, vaan voit vain antaa olla. Kun ajatuksia tulee, voit hyväksyä ne, ja kokeilla tarkkailla niitä ikään kuin sivusta seuraajana.

Kokeile yhdistää lmindfulness harjoittelu muihin normaaleihin päivätehtäviisi. Tee samat asiat kuin tekisit muutenkin, mutta tällä kertaa pyri tekemään niitä tietoisella fokuksella. Ota läsnäolosta itsellesi rutiini ja huomaat nopeasti kehittyväsi tässä taidossa!

Sivuiltamme voit lukea lisää Mindfulnessista, kuten sen hyödyistä ja sitä koskevista tieteellisistä tutkimuksista sekä tulevista Mindfulness-illoista ja koulutuksista. Katso lisää täältä!



Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!