Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Tehosta unelmiasi tekemällä niistä suurempia ja kirkkaampia!

NLP neurolingvistinen ohjelmointi

Opi NLP tekniikka unelmien tehostamiseen!

Ehkä sinullakin on unelmia. Osa unelmistasi on lähempänä ja osa kauempana. Osa unelmistasi motivoi sinua toimintaan, ja osa ei

Kaukaiset unelmat tuntuvat helposti etäisiltä eivätkä motivoi toimintaan. Oletko koskaan tietoisesti tuonut unelmiasi lähemmäs? Tiesitkö, että vaikka unelmasi toteutuvatkin tulevaisuudessa, niin voit kokea ne nyt tässä hetkessä?

NLP tekniikka mielikuvien ja unelmien tehostamiseen

Tämä NLP tekniikka liittyy omien mielikuvien vahvistamiseen. (lue täältä mitä on NLP?). Voit hyödyntää tätä tekniikkaa omien unelmiesi tehostamiseen, mutta myös muiden hyvien kokemusten, muistojen ja muiden hyvien ajatusten tehostamiseen

Tämän mielikuvaharjoituksen tarkoituksena on voimistaa unelmiasi ja tuoda sinulle lisää motivaatiota unelmien suuntaiseen toimintaan. Mieti siis ensin mitä haluat saavuttaa?

Jos ajattelet nyt unelmaasi, miltä se näyttää? Miltä se näyttää, kun olet jo saavuttanut tavoitteesi, ja nautit sen hedelmistä? Nyt valitse yksi unelmaasi liittyvä mielikuva. Pysähdy ja tarkastele sitä hieman..

Mielikuvassa näetkö itsesi tekemässä jotain vai näetkö mielikuvan ikään kuin omista silmistäsi? Kokeile nähdä mielikuva siten, että näkisit sen omista silmistä, koska tämä yleensä elävöittää kokemusta. Kuvittele, että olet nyt kokemassa unelmaasi

Seuraavaksi huomaa mielikuvan koko. Minkä kokoinen mielikuva on? Missä mielikuvan rajat menevät? Kokeile laajentaa mielikuva näkökentän kokoiseksi tai vielä suuremmaksi. Palauta mielikuva sitten sen kokoiseksi, joka tuntuu parhaalta! Samalla voit tuoda mielikuvaa lähemmäksi itseäsi siten, että tuntuu hyvältä!

Lopuksi huomaa mielikuvan kirkkaus ja värikkyys. Kokeile lisätä mielikuvan kirkkautta ja värikkyyttä. Huomaa kuinka nämä säädöt vaikuttavat tunteeseen?

Samalla kun katsot mielikuvaa, käännä huomiosi tunteeseen. Missä kohti kehoasi tunnet tuon hyvän tunteen? Keskity siihen osaan kehoasi ja tunteeseen. Anna tunteen voimistua jokaisella hengityksellä. Elä unelmaasi todeksi tässä hetkessä! Ehkä myös samalla nyt kun tunnet tämän tunteen, voit huomata ensimmäisen askeleen kohti unelmaasi..

NLP – makupala ajatusten rakenneosista

Edellisen harjoituksen ideana oli tehdä tavoitteeseen liittyvistä mielikuvista suuria, kirkkaita ja eläväisiä. Täältä voit lukea toisen harjoituksen sisäisen puheen muuttamisesta.

On huomattu, että yleensä mielikuvien suurentaminen, kirkastaminen ja värikkyyden lisääminen voimistavat mielikuviin liittyviä tunteita. Sinun kannattaa kuitenkin itse kokeilla, että mikä toimii parhaiten sinulle. Voit tehdä mielikuvasta eläväisemmän myös siten, että näet mielikuvan assosioituneena eli näet tilanteen kuin omista silmistäsi

Toisaalta jos haluaisit heikentää jonkun mielikuvan voimaa (esim. pelko tai huono kokemus), voisit tehdä siitä pienen, hämärän, mustavalkoisen, ja viedä sen kauemmas. Voisit myös nähdä tilanteen dissosioituneena eli näkisit tilanteessa itsesi ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta. NLP on erityisen tehokas työkalu pelkojen, fobioiden ja traumojen hoitamisessa tämän kaltaisilla työkaluilla

Harjoituksessa hyödynnettiin muutamia NLP:n löydöksiä ajatusten rakenneosista. Näitä tunteisiimme vaikuttavia rakenneosia on kuitenkin paljon enemmänkin kuin harjoituksessa käytetyt.

Mielikuvien muuttaminen on visuaalinen esimerkki ajatusrakenteiden muuttamisesta. Auditiiviseen aistiin liittyvä esimerkki olisi sisäiseen puheeseen liittyvän äänensävyn muuttaminen. Lue täältä kirjoitus: Ystävysty sisäisen puheesi kanssa

NLP tekniikka

NLP tulee sanoista Neuro-Linguistic Programming. Lue täältä: Mitä on NLP?



Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!