Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Gestalt- eli hahmoterapiasta apua itsetuntemukseen ja oman kartan lukemiseen

Hahmoterapeuttina saan usein vastata ihmetteleviin kysymyksiin: siis mikä terapia?? Hahmoterapia on käännetty alun perin saksan kielen sanasta Gestalt, joka merkitsee hahmoa. Mutta mitä hahmoterapia on? Missä sitä voidaan käyttää ja kuka siitä voi hyötyä? Terapiaa voi yleisesti ja lyhyesti luonnehtia uudelleen oppimiseksi. Tavoitteena on tulla tietoiseksi käyttäytymismalleistaan ja ymmärtää paremmin omia tapojaan toimia, esimerkiksi sitä, mitä ja miten välttelen ja mikä elämässäni jumittaa. Juuri tunne jumista ja jonkinlaisesta tyhjyydestä voi olla syy hakeutua terapiaan; jos vaikkapa ihmissuhteet työssä ja yksityiselämässä sujuisivat kuin tanssi en tuntisi tarvetta hakea muutosta.

Kuvailisin hahmoterapiaa kolmen K:n kautta: se on kasvuterapiaa, ja siihen liittyy kokemuksellisuus ja kehollisuus. Yhtenä keskeisenä ajatuksena on tarkastella ihmistä sellaisena kuin hän on, eikä sellaisena kuin hän on joskus ollut tai sellaisena kuin hänen ”pitäisi olla”. Analysoinnin ja älyllistämisen sijasta tavoitteena on syvempi ymmärrys itsestä tekemisen ja oivaltamisen kautta. Hahmoterapeuttinen työskentely sopii psykoterapiassa asiakkaille, jotka kykenevät reflektoimaan itseään ja omaa toimintaansa, psykosomaattisesti oireileville, ja sitä voidaan soveltaa myös esimerkiksi työelämän pulmatilanteiden ratkaisemiseen ja työyhteisön kehittämiseen. Lähestymistavan kulmakivinä ja painotuksina ovat kontakti, oleminen tässä ja nyt, tietoisuus ja vastuu. Hahmoterapeuttisen työskentelyn avulla voidaan tutkia esimerkiksi

  • minkälainen on kontaktini omaan itseeni? Osaanko tunnistaa tunteitani? Tunteet syntyvät kehossa ja ovat kehollinen kokemus, vaikka ne saattavatkin olla vahvasti mielessä. Kontaktiin liittyy myös kyky tunnistaa omat rajat fyysisesti ja henkisesti.
  • miten olen läsnä tässä hetkessä? Tietoisuus hengityksestä on osa kokemustamme tässä hetkessä. Elän ruumiissani tässä ja nyt, ja vain NYT on oikeasti olemassa.
  • mistä olen tietoinen juuri nyt? Mitä minussa tapahtuu, miten hahmotan ympäristöäni? Tietoisuus ja kykyni olla läsnä siinä, mitä on, laajentavat valinnan mahdollisuuksiani: voin ja osaan tehdä minua paremmin tukevia valintoja.
  • otanko oikeasti vastuuta valinnoistani? Vain minulla on vastuu päätöksistäni ja tunteistani.

Nämä neljä näkökulmaa ovat yhteydessä toisiinsa; kun olen aidosti läsnä tunteissani, olen tietoisempi itsestäni ja suhteistani muihin ihmisiin tässä hetkessä, ja olen myös valmiimpi ottamaan vastuuta itsestäni.

Kokeile seuraavaa tietoisuusharjoitusta. Jos voit tehdä sen yhdessä muiden kanssa, saat siitä enemmän irti. Jos kuitenkin teet sen yksin, valitse mielikuvissasi jokin tilanne, jossa olet yhdessä muiden kanssa. Elä ja elävöitä se mielessäsi! Missä olet? Keitä muita siellä on?

  • Aloita niin että istut sinulle luontaisessa asennossa. Kenties nojaudut muita ihmisiä tai puhujaa kohti. Nouse sitten seisomaan.
  • Kiinnitä huomiota siihen miten seisot – jos sinulle on tyypillistä seistä niin että polvet ovat hyvin suorina (ojennettuina), lisää kevyesti joustoa polviin. Muista hengittää! Vie nyt huomio tasapainoosi ja tutki sitä: siirrä painoa päkiöiltä kantapäihin ja takaisin, myös sivulta sivulle. Millainen on tasapainosi? Huomaatko muutoksia hengityksessäsi?
  • Syvennä tietoisesti hengitystäsi ja päätä ottaa enemmän tilaa itsellesi. Miten teet sen? Miltä se tuntuu?

Ota sitten katsekontaktia muihin huoneessa olijoihin (oikeasti tai mielikuvassasi, jos olet yksin) – katse on ensimmäinen askel kontaktissa. Millaista on katsoa muita? Mitä näet? Onko sinun helppo säilyttää katsekontakti?

Entä millaista on tulla nähdyksi?

Mistä tunteesta tai tunteista olet tietoinen?

Hahmoterapian lähtökohtana on, että ihmisen ydin eli perustunteet kuten ilo ja suru ovat aina aitoja ja tosia. Jokaisen hyvinvoinnille ja elämänilolle on tärkeää olla kosketuksissa omiin tunteisiinsa, sillä silloin on mahdollista kokea elinvoiman ja energian virtaavuutta. Monilla meistä saattaa kuitenkin olla esimerkiksi sellaisia varhaisia, vaikeita elämänkokemuksia, joiden vuoksi olemme rakentaneet sisällemme muureja suojaksi vaikeita tunteita vastaan – on helpompaa olla tunnoton, vaikka se sitten merkitsisi myös ilon ja hyvänolon tunteiden väistämistä.

Tie omien tunteiden luo ja sisäisen tasapainon saavuttaminen on yksi tärkeimmistä matkoista, minkä voimme tehdä. Se ei tarkoita rikkumatonta auvoisuutta, vaan rohkeutta kohdata oma sisimpänsä valoineen ja varjoineen. Matkalla on usein kohdattava kipua ja pelkoa, mutta sieltä löytyy myös uudenlainen läsnäolon ja tietoisuuden kokemus, uudenlaista rikkautta. Matkan tehtyään voi todeta kuten eräs viisas aikoinaan: ’Minnekään menemisen arvoiseen paikkaan ei ole oikotietä’.

Katri Suvanto
Hahmoterapeutti ja NLP Practitioner

Katri Suvanto on yksi ONE Heart – Oman Näköistä Elämää-koulutuksen ohjaajista. Hän tulee olemaan paikalla koulutuksen maksuttomassa tutustumisillassa. Illan aikana sinulla on mahdollisuus tutustua paremmin Katriin ja hahmoterapiaan sekä saada vastauksia kysymyksiisi terapiametodista.

Maksuttomaan tutustumisiltaan voit ilmoittautua tästä.

Voit lukea lisää tai ilmoittautua ONE Heart- Oman Näköistä Elämää-koulutukseen tästä.

 

Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!