Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Tietoinen joulusyöminen

Joulu on mahdollisuus oppia tietoista jouluruokailua

Joulujuhla alkaa olla jo ovella ja monella meistä koittaa pieni hengähdyshetki juhlapyhien aikana, ennen uuden vuoden alkua.
Ehkä levätä, rentoutua, summata vuoden oppia ja antia kaikessa rauhassa. Ruokaperinteet liittyvät jouluun keskeisenä osana. Monelle joulusta tuleekin mieleen notkuvat pöydät ja tätä herkuttelua jatkuukin tavallisesti aina uuteen vuoteen saakka.

Lasse Seppänen on meidän mahtava True Coach, joka on kouluttanut personal traineita yli vuosikymmenen. Pyydettiin Lasselta vinkkiä jouluun ja siitä syntyi tämän viikon uutiskirje PerjantaiSydän. Tämän kirjeen tietoisuusharjoitus koskee ruokailua, mutta samoilla periaatteilla voit lisätä tietoisuutta oikeastaan mihin vain. 

Joulun aikana voit rentoutua ja harjoittaa tietoista nautiskelua!

Arjen kiireessä syömme helposti näköaistilla, eli silmillä, ja kiireessä muut aistit jäävät paitsioon. Tämän kertaisena tekniikkavinkkinä on tietoinen syöminen: keino ottaa kaikki tehot irti syömisestä ja siihen liittyvästä nautinnosta!

Monella ihmisellä on taipumus jo ennakkoon pelätä jouluruokailujen aiheuttamia lisäkiloja. Tietoisen syömisen avulla kampitat myös nämä pelot, sillä tulet entistä enemmän tietoiseksi siitä, mitä ja kuinka paljon kehosi tarvitsee energiaa juuri nyt!

PerjantaiSydän harjoitus – tietoinen jouluruokailu

Aloita tietoisuusharjoitus jo ruoan laittamisesta ja ruokailun asettelemisesta. Ottaessasi ruokailuvälineitä laatikosta tai kaapista, tartu aterimiin kevyesti, tunnustellen niiden todellista painoa, muotoja ja lämmön tunnetta. Kevyillä, rauhallisilla tunnustelevilla liikkeillä asetat aterimet, lautaset ja juomalasit pöydälle. Keskity myös kattauksen visuaalisiin piirteisiin. Tee kattauksesta juuri sellainen, joka nyt tuntuu parhaalta.

Siirtyessäsi ruokailemaan laita hetkeksi silmät kiinni ja tuoksuttele ruoan tuomia aromeja. Mitä kaikkia eri aromeja ja tuoksuja löydätkään! Avatessasi silmät voit katsoa annoksesi ja pöydän antimien värejä sekä erilaisten ruokien muotoja. Käyttäessäsi aterimia voit kuunnella, kun haarukka, veitsi tai lusikka pureutuu annokseesi.

Kaiken aikaa voit olla tietoinen sisäisen maailmasi tapahtumista. Voit mahdollisesti huomata, kuinka kehosi odottaa jo ruokaa, kuinka sylki alkaa erittymään suussa ja vatsan seutusi kutsuu ruokaa. Voit tuntea lihastesi kevyet jännitteet siirtäessäsi ruokaa suuhun. Voit havaita, mitä kaikkia ajatuksia sinulla tulee tietoiseen mieleen ruokaillessasi. Ihan vaan tarkkaile, lempeästi, mitä kaikkea tapahtuukaan.

Pureksi maistuvaa ruokaa hitaasti, hengähdä jokaisen suupalallisen välissä pari kertaa syvään sisään ja ulos, rauhoittaen kehon sykettä ja rentouttaen lihaksia. Olet rento ja tietoinen siitä, miltä juuri nyt tuntuu.

Aktivointi ja kiitollisuus

Aktivoidaan kaikkia aisteja, tuoksut, maut, äänet, tuntemukset…
Ruokailun päättyessä osoita kiitollisuutta ateriaasi ja ruokaseuraasi kohtaan. Kiitä itseäsi kyvystäsi olla tietoinen ja läsnä ruokailun aikana.

Hyvää joulua ja tietoista jouluruokailua toivottavat
Koko True Heartsin tiimi!

Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!