Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Kehityksen pysähtyminen on mentaalinen stressitila

Kehityksen pysähtyminen sekä tulosten taantuminen on mentaalinen stressitila, joka horjauttaa harjoittelijan motivaatiota. Motivoitumisessa on kyse mentaalisesta taidosta lisätä kiinnostusta sekä suunnata energiaa kiinnostuksen kohteeseen. Mitä näille taidoille tapahtuu kun kehitys pysähtyy? Ja kuinka kääntää taantumisen aiheuttama stressitila voimavaraksi?

Palauta mieleesi harjoitteluun liittyvä tilanne, jossa tuloksesi ovat luutuneet paikalleen. Olet tehnyt parhaasi pysyäksesi harjoitusohjelmassa sekä ruokavaliossa, mutta siitä huolimatta et tunnista kehittymisen merkkejä. Mitä tällöin ajattelit? Miltä tuntui? Tai miltä sisäinen puheesi kuulosti?

Epäonnistumisesta johtuvat mentaaliset stressitekijät saavat meidät heittämään hanskat tiskiin. Emme tahdo sietää epäonnistumista, koska emme hallitse tunteita sekä ajatuksia, joita taantuminen saa aikaan. Lakaisemme helposti pettymyksen tunteen mielestämme ja suuntaamme huomion tuttuihin ja turvallisiin rutiineihin, joissa on luvassa onnistumisia. Peruspyrkimyksemme on aina onnistua, joten välttelemme jopa poskettoman helposti tilanteita, joissa meillä on mahdollisuus kokea epäonnistumista.

Epävarmuuden sekä pettymyksen tunteita vastaan taisteleminen vaatii voimavaroja ja taitoja, jotka ovat ponnistelun takana. Mikäli meillä ei ole ratkaisuja vaikeasti hallittavien tunteiden ja ajatusten selättämiseen, luovumme tavoitteesta.

Kuvaan seuraavassa tyypillisen tapauksen, jossa omat, korkealla asetetut tavoitteet sekä kokemus omasta kyvykkyydestä ja suorituksen tasosta eivät kulje käsi kädessä.

Motivaatio ja odotukset

Sinisen janan päässä odottavat asetetut tavoitteet. Tavoitteet ovat, kuten kuuluukin, korkealla. Esimerkkinä tavoitteesta voi olla tietty painolukema, jonka toivotaan realisoituvan, jotta koemme olevamme riittävässä määrin rantakunnossa.

Punaisella janalla on kuvattu oman pystyvyyden kokemuksen muutosta tavoiteprosessin aikana. Alkuvaiheessa, kun tulokset paranevat, myös pystyvyyden tunne kasvaa. Vahvistuu tunne, että tavoite on mahdollista saavuttaa.

Mustalla janalla on kuvattu kehittyminen trendi. Alussa tulokset paranevat nopeastikin. Tulee kuitenkin vaihe (yleensä 2-3 kuukauden päästä aloitusvaiheesta), jossa omat taidot eivät riitä toistuviin onnistumisiin. Paino jumittaa. Tuloksen kuntosalilla eivät parane tai notkeus ei enää kehity.

Käännä kriittinen vaihe voimavaraksi

Mentaalisesti kriittisin vaihe on tulosten taantumisen ja omien odotusten välillä syntyvässä kuilussa. Kun tulokset eivät parane, mutta odotukset pystyvyydestä ja onnistumisesta erkanevat toisistaan, syntyy mielessämme sisäinen ristiriita. Alamme epäröidä ja sisäinen puhe alkaa kyseenalaistamaan tavoitetta. Tyypillisiä sisäisen puheen ajatusmalleja ovat mm.

–       ”en taida onnistua tälläkään kertaa!”

–       ”Tää ei ollut mun juttu!”

–       ”Olen surkimus!”

–       ”En ansaitse tavoitetta!”

–       ”Luovutan. Keksin jonkin uuden tavoitteen”

Itse koen valmentajana, että alkuvaihe on sekä valmentajan, että valmennettavan osalta helppoa. Pienillä muutoksilla saadaan projekti starttaamaan oikeaan suuntaan ja valmennettavaa motivoi sekä tulokset, että tavoite itsessään.

Haastavin vaihe on kuitenkin tulosten tasaantumisvaihe. Ja samalla se on mielestäni valmennuksen tärkein vaihe.

Tulosten tasaantumisvaiheessa on mahdollisuus tunnistaa valmennettavan aiempien projektien onnistumista estävät tekijät. Ne liittyvät joko harjoittelun ohjelmointiin, ruokavalion muuttamiseen eli toisin sanoen tietoon. Useimmiten kuitenkin kyse on siitä, että valmennettavan mentaaliset mallit estävät matkan jatkamiseen. Heitämme pyyhkeen liian helposti kehään, jos meillä ei ole taitoja käsitellä ja muokata negatiivisia kokemuksia voimavaraksi.

Kehoitamme usein ihmisiä rohkeasti astumaan epämukavuusalueelle ilman, että heillä on kykyä selviytyä siellä nykyisine taitoineen. Miksi teemme näin? Emmehän kehota ketään hyppämään uima-altaaseenkaan ilman uimataitoja.

Mentaalisin terveisin,

Lasse

HiRes--11

Lasse Seppänen on mentaaliseen personal trainingin erikoistunut asiantuntija. Lasse toimii kouluttajana valmentajille ja personal trainereille suunnatussa NLPT -koulutusohjelmassa.

Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!