Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Mieli liikuttaa lihaksia (ja läskiä)!

Tilanteessa, jossa lihakset ja läskit ovat vaarassa jäädä sohvalle laiskistumaan, on turha odottaa, että jokin ihmevoima tempaisee sinut sohvineen lentoon ja tsup! –olet silmänräpäyksessä salilla vääntämässä kyykkyä tai pihalla trikoot kireellä ravaamassa porrasjuoksua. Tilanne vaatii tahdonalaista päätöstä tehdä hyvinvointiaan edistävä kehittyneempi valinta. Ja se valinta on lähtökohtaisesti psyykkinen.

Onpa muuten kummallista, että vaikka ihmiset sanovat mentaalisen puolen olevan todella tärkeää, niin ei ihmiset sitten kuitenkaan vaivaudu tekemään mentaalisia harjoitteita. Paitsi he, jotka ovat tehneet kategorisen valinnan kehittyä ja välttyä taantumiselta. Kuitenkin on kyse taidoista ja kaiken lisäksi helpoista, yksinkertaisesta harjoituksista, joissa ei tule edes hiki. Lopputuloksena toki on hiki, kun sielu voimaantuu niin paljon, että on lähes pakko päästää hiki hyvästelemään kehon heikkouksia treenien merkeissä.

Uskon, että meistä jokainen haluaisi omata sankarilliset voimat, joilla singota itsensä raskaankin työpäivän jälkeen sporttailemaan ja ottaa järki käteen ostoksilla. Silti ymmärrän, ettei siihen aina pysty. Kukaan meistä. Ei kukaan! Osaltaan kykenemättömyyteen vaikuttaa fyysinen ja fysiologinen tilamme, mutta pääosin psyykkiset taidot. Luit ihan oikein; psyykkiset taidot! Ei siis psyykkinen tuuri, vaan psyykkiset taidot.

Aloita ajatuskehittelystä!

Tarjoan sinulle matalan kynnyksen harjoitteen mentaaliseen muutokseen, jonka tavoitteena on ohjelmoida minimienergiaperiaatteella toimivaan mieleen voittava asenne. Harjoitus menee näin:

1. Jatka istumista sohvan pohjalla tai toimistotuolin uumenissa.

2. Ihan vain ajattele seuraavasti; ”tänään on mun päivä tarjota parasta mun keholle. Ihan vain pieni treeni. Ja kun minulla on vaihtoehtoja, niin voin valita 30 minuutin kävelyn tai kevyen lihaskuntojumpan”. ”Tai miksei ihan kunnon treenin.”

3. Tiedän, että mieleesi saattoi tulla heti jokin lause, joka alkaa sanoilla ”mutku, tänään..” ”Tänään en voi, kun…”, ”on jo myöhä ja…”. ”Ulkona sataa!”

4. Kaikki edellä mainitut lauseet ovat mielesi virhekoodeja, jotka sinun on nyt osoitettava hyödyttömäksi. Toista siis kohdan 2. Lause ja toteuta konkreettisesti aikomuksesi.

5. Onnittele treenin jälkeen itseäsi. Olet askeleen lähempänä voittavaa mieltä, joka pitää jatkossakin huolta, että lihaksissasi virtaa veri ja happi.

Yksinkertainen tapa muuttaa oman mielen laiskuus on järjestellä ajatukset hyödyllisemmäksi ja tavoitteita tukevaksi ja toteuttaa ajatukset käytännössä. Tällöin lisäät konkreettisia todisteita siitä, että alkuperäiset ajatukset ei tarvitse olla totta.

Näin onnistut.

Mentaalisin terveisin,

Lasse

Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!