Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Mielihyvän palveluksessa

Mielihyvä

”Olen tunnesyöjä”, ”en voinut vastustaa kiusausta”, ”yhtäkkiä havahduin, että käsi oli löytänyt tiensä karkkipussille”, ”olen ansainnut herkkuni!”

Mielen peruspyrkimys on suuntautua kohti mielihyvää. Alkukantainen lähestymisrefleksimme saa kehomme kurottautumaan kohti mielihyvää, sillä se varmistaa, että mielemme saa sen mitä se haluaa.

Automaattiset ajatuksemme, tunnekeskuksemme ja koko kehon fysiologia on kehittynyt toimimaan mielihyvän tarpeita tyydyttäväksi. Kohti mielihyvää, pois epämukavuudesta ja epävarmuudesta. Se on kirjoitettu hermostoomme.

Tänä päivänä yhä useammalla on mahdollisuus asua mielihyvälandiassa. Epämukavia tunnekokemuksia, itsensä väsyttämistä ja vaikeita ihmissuhteita voi paeta mielihyvän tavarataloon, jossa valinnanvaraa riittää: sosiaalinen media, sohva, herkuttelu, television ääreen uppoutuminen, jne.

Tämä tavaratalo on auki 24/7 ja enää mielihyvän tyydyttämisen eteen ei tarvitse nähdä vaivaa. Lähimmillään se on yhden kirjaudu sisään –klikkauksen päässä.

Heikko yleiskunto, liian niukat yöunet, energiavaje sekä henkiset stressitekijät ovat yleisimpiä tunnesyömiselle altistavia tekijöitä. Useimmiten tunnesyöjällä on kaikki edellämainitut osa-alueet pielessä. Vähäiset voimavarat aktivoivat negatiivisia uskomuksia, pessimistisyyttä ja mielihyvän tarpeen.

Kun halu tarpeiden tyydyttämiseen on kova, vahvistaa tunteisiin perustuva käyttäytyminen entisestään ongelmallista käyttäytymistä.

Tunnesyömistä laukaisevia tekijöitä ovat ärsykkeet, jotka liittyvät palkitsemisjärjestelmän aktivoitumiseen. Ensimmäisellä aktivoivia ärsykkeitä ovat dominokeksit pöydällä, toisella verensokerin lasku kauppareissulla, kolmannella palkitsemista vaativa työprojektin loppuun saattaminen, neljännellä tunnekuorma, joka johtuu epätyydyttävästä parisuhteesta.

Köydenvetoa mielihyvän kanssa.

Mistä mielihyvä saa voimansa?

Mielihyväteoista tietenkin. Elinikäinen oppiminen, joka perustuu mielihyvätunteen palkitsemiseen herkutteluilla, sähköpostiin välittömästi reagoimalla, tai ”aivot narikkaan” – tv-sarjoilla itsensä viihdyttämisellä.

Jo vauvana ilmaisemme mielihyvän tarvetta itkemällä. Itku palvelee nälän tarpeen tyydyttämistä, jota makea äidinmaito täyttää. Opimme mielihyvämallin siis ennen kuin tulemme tietoiseksi mielihyväkoukuista.

Koska emme aina ole tietoisia siitä, mitä mielihyvän on tarkoitus kulloinkin palvella, ryhdymme taistelemaan mielihyväntunnetta vastaan. Joskus käyttäytyminen todella on taistelua ajatusten ja tekojen tasolla. Rankaisemme itseämme kovalla treenillä, kun sorruimme mielihyvätekoihin.

Saatamme myös vältellä mielihyväkäyttäytymistä ja peittää teennäisesti mielihyvää jollakin toisella tunteella. Nämä keinot saattavatkin toimia hetkellisesti, mutta eivät pidemmällä aikavälillä. Lisäksi saatat huomata, että kamppaileminen mielihyvää vastaan kuluttaa voimasi.

Ja samalla voit kenties huomata, että elämäsi lipuu ohitse, sinun jatkaessasi kamppailua mielihyvähirviötä vastaan.

Mielettömyyttä on palvella itsensä sijaan omaa mieltään.

En ole yhtä kuin mielihyväni.

Mielihyvä on tunnekokemus ja minä olen siitä erillinen.

Miten voisin kasvaa parhaaksi versioksi, miten toteuttaisin terveyteen liittyviä tavoitteita, jos alistun kulkemaan tunteiden talutusnuorassa?

Tunteille alistuminen ja niihin samaistuminen on yhtälailla tunnesyömisen kuin tunneliikkumisen ydinongelma. Vasta kokemus, jossa huomaa olevansa erillinen tunteistaan ja ajatuksistaan, mahdollistaa joustavan suhteen rakentumisen.

Joustavuutta ei ole taistella mielihyvää vastaan tai kieltää kaikki mielihyväteot. Joustavuutta on kehittää suhde mielihyvään sellaiseksi, ettei mielihyväkoukut estä sinua tekemästä sitä, minkä haluat ja toivot tapahtuvan. Kun teet mielihyvätekoja, tee se hyvällä mielellä tiedostaen, ilman toistuvaa itsesyytöstä ja katumusta.

Mielihyvä on kirjoitettu hermostoomme. Sitä ei tarvitse kuitenkaan kirjoittaa kohtaloomme. Tunnesyömiseen –juomiseen –liikkumiseen –ja somettamiseen ja niistä eroonpääsemiseen on olemassa taitoharjoittelua.

90% muutoksista tehdään ensin mielessä! Haluatko viikoittain inspiraatiota ja vinkkejä hyvään elämään? Liity PerjantaiSydän – postituslistalle täältä

Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!