Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Muokkaa ensin mieltä ja vasta sitten persettä!

”Mä en kestä enää tätä jatkuvaa dieettaamista ja puntarilla ravaamista!”. ”Taasko tätä raejuustoa!”. ”Olinpa muka yllättynyt, ettei tästä taaskaan tullut mitään!”.

Nämä ja tuhat muuta tuttua kirousta toistuvat epäonnistuneissa tarinoissa. Kannattaisiko näistä oppia jotakin? Ehkä. Varsinkin jos haluaa seuraavalla kerralla erilaisia tuloksia. Liha ei ole mielen lohduke. Keskittyminen kehon sijaan ensin mieleen, itse tulokset, sekä niihin suhtautuminen muuttuvat. Ja älä huoli, keholliset muutokset kyllä seuraavat perässä.

Miksikö olen varma, että muutoksia tehdään vääränlaiset lähtökohdat edellä? No, evidenssi puhuu puolestaan.

  • “In 2002, 231 million Europeans attempted some form of diet. Of these only 1 percent will achieve permanent weight loss.” (The New York Times artikkeli)
  • Jopa 50 % ihmisistä jotka aloittavat kuntoilun lopettavat sen ensimmäisen puolen vuoden aikana ja (The Power of habits, 2012)
  • 90 % ihmisistä, jotka aloittavat dieetin lopettavat sen vuoden aikana ja saavat kilonsa takaisin. (The Power of habits, 2012)

Mentaalisten ohjelmien puutteita paikataan ruoskimisvalmentautumisella.

Se, että ampiaisvyötärön päälle on kertynyt laardia tai liikunta ei satu kiinnostamaan, johtuu pitkälti yksilöllisistä mentaalisista malleista. Laiskuutta, huonoa itsetuntoa, identiteettivirhettä tai mitä tahansa mentaalisen ohjelman virhekoodia pyritään korjaamaan fyysisellä ruoskimisharjoittelulla.

Miksi näitä malleja yritetään korjata fyysisillä ohjelmilla? Miksi, vaikka fyysinen harjoittelu on usein huonosti toimivien mentaalisten mallien vahvistamista. Kuvainnollisesti laastarilla märkivän haavan tilkitsemistä. Ei se tulehdus siellä laastarin alla parane, ennen kuin haava on avattu ja todellinen paranemisprosessi on saatettu alulle.

 

”Jos tuntisit mun mieleni, mun ajatukset ja sieluni.

Jos kuulitsit sydämeen, sen rytmin merkityksen.

Muutos roikkuu ilmassa, juurineen veti mukaansa.

Ei kutsu vaan käskee, ja hullu tottelee.

Ja väittää ettei voinut muutakaan, et vaikka taisteltiin, se heti hävittiin”.

Pihtiote, Apulanta -yhtye

 

Tulokset tottelevat todennäköisyyksiä

Miksi suosittelen liikkumaan ajoittain ilman minkäänlaista ohjelmaa? Siksi, että tavoitteellinen valmiiksi suunniteltu harjoitusohjelma tai ruokavalio vähentää epävarmuutta. Aivan oikein, vähentää epävarmuutta. Muutoksessa on kyse epävarmuuden sietämisestä. Kasvata ensin epävarmuudensieto lihastasi, sitten vasta suunnitelmallisesti pakaralihastasi!

Valmiit suunnitelmat luovat illuusion siitä, että minun ei tarvitse muuttaa muuta kuin fyysisiä tottumuksia. Helppoa ja vain vähän epävarmaa. Eihän tässä muuta kuin noudattaa vain kurinalaisesti ohjelmaa. No, entäpäs kun ohjelmaa ei enää ole?

Ohjelma kun ei olekaan kasvattanut mentaalista korkoa, vaan se on muuttunut lainaksi, jonka maksun aika on tulossa: 90 % ihmisistä, jotka aloittavat dieetin lopettavat sen vuoden aikana ja saavat kilonsa takaisin. Kilojen ja tulosten lisäksi itseluottamus, pystyvyyden kokemus, motivaatio ja itsetunto laskevat. Nämä ovat niitä korkoja, joita perse edellä harjoittelu tuottaa.

On siis todennäköistä, että pelkkä fyysinen muutos pitää sinut oikealla tiellä niin pitkään kuin ensimmäinen kiinnostuksen viriämisvaihe liikunnassa ja ruokavaliossa kestää. Kokemukseni mukaan yleensä 2 – 3 kuukautta. Tämän jälkeen oppimisvaatimukset kasvavat ja lopulta ottelun voittaa se, joka on rakentanut mentaaliset mallit tukemaan vaikeitakin aikoja, pettymyksiä ja liikunnallisen kiinnostuksen lopahtamista.

The same old thinking = the same old results.

The same old thinking = the same old results.

Mentaalisilla malleilla tarkoitan tässä yhteydessä itsesäätelytaitoja, joilla ihminen ylläpitää motivaatiota ja keskittymistä tavoitteisiin. Edelleen mentaalisilla taidoilla tarkoitan omien arvojen ja uskomusten tunnistamista ja tämän jälkeen suunnan selkiyttämistä.

Lyhytaikaisellakin liikunnalla on merkittäviä vaikutuksia. Itse iloitsen kuitenkin tuloksista, jotka kantavat hedelmää pidempään kuin yhden kvartaalin. Siksi koen merkityksellisenä mentaaliseen valmentautumiseen panostamisen.

Ja jos sinä olet päättänyt sinnikkäästi jatkaa kadonneen pakaran metsästystä, niin onnea matkaan! Totelkoon tulokset todennäköisyyksiä.

Mentaalisia kinkuntiristämistreenejä!

T: Lasse

Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!