Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

NLP-tekniikka: Ystävysty sisäisen puheesi kanssa

NLP tekniikka

NLP-tekniikka: Ystävysty sisäisen puheesi kanssa

Voit ystävystyä itsesi kanssa siten, että huomaat oman sisäisen puheesi ja ystävystyt sen kanssa. Kaikkihan me käymme jatkuvaa keskustelua itsemme kanssa. Mikä on sinun suhtautumistapa tähän keskusteluun itsesi kanssa?

Jos nyt keskityt tähän hetkeen ja kiinnität huomion itseesi, voit ehkä havaita jonkinlaista sisäistä puhetta mielessäsi. Voisitko tarkastella ajatuksiasi ikään kuin sivusta seuraajana? Anna ajatusten tulla itsestään ja sinä vain kuuntelet ottamatta osaa keskusteluun

Saat paljon kontrollia ajatuksistasi silloin, kun et samaistu niihin, vaan tarkastelet ajatuksiasi etäältä. Kun luot taukoja ajatusten väliin, sinun on helpompi päättää ajatella järkevämmin. Tällä tavoin vaikutat ajattelun sisältöön. Ajattelun sisältö, johon yleensä tietoisesti pyrimme vaikuttamaan, ei kata koko ajattelua.

NLP:ssä huomioimme erityisesti ajattelun rakenteen. Ajattelun rakenneosat vaikuttavat merkittävästi ajatuksista syntyvään merkitykseen ja tunteeseen. NLP:n avulla voitkin tulla laajemmin tietoiseksi omasta ajattelustasi, sillä alat huomaamaan ajattelun sisällön lisäksi myös ajattelun rakennetta

Esimerkki ajattelun rakenteesta voisi olla sisäisen puheen äänensävy. Millä äänensävyllä puhut itsellesi? Puhutko itsellesi lempeästi vai ankarasti? Jos torut itseäsi tuomitsevalla ja kovalla äänensävyllä, niin mitä tapahtuisi jos muutat äänensävyn ystävälliseksi, pehmeäksi tai vaikkapa seksikkääksi? Torut edelleen itseäsi, mutta erilaisella äänensävyllä. Kokeile erilaisia äänensävyjä, ja huomaa kuinka ne vaikuttavat kokemukseen?

Toinen esimerkki olisi sisäisen puheen nopeus ja voimakkuus. Ehkä ensi kerralla kun olet yrittämässä saada unta, haluatkin kokeilla hidastaa ja hiljentää puheesi voimakkuutta ja nopeutta. Niin hitaaksi, että ajatukset vähenee, tauot ajatusten välissä suurenee ja oikein alkaa väsyttää 🙂

Jos kuulet muiden ääniä omassa päässäsi (se on normaalia:), niin voit muuttaa myös noiden muiden äänten äänensävyä. Ehkä kuvittelet, että joku toinen kritisoi sinua tai puhuu sinusta pahaa. Mitä jos muutat kritisoivan äänensävyn Aku Ankka ääneksi? Tai ehkä keksit jotain parempaa?

PerjantaiSydän – NLP-tekniikka:

1. Seuraa ajatuksiasi sivusta. Huomaa mitä ajatuksillesi tapahtuu silloin, kun seuraat niitä tietoisesti

2. Muuta sisäisen puheesi äänensävyä. Ole itsellesi hyvä ystävä, ja muuta äänensävy ystävälliseksi, lempeäksi tai kauniiksi. Voit kokeilla myös monenlaisia muita äänensävyjä, ja huomaa miten ne vaikuttavat tunteeseen. Vain mielikuvitus on rajana!

Sisäinen puhe on auditiivinen esimerkki ajatusrakenteiden muuttamisesta. Visuaaliseen aistiin liittyvä esimerkki olisi mielikuvien rakenteen muuttaminen. Lue myös kirjoitus mielikuvien muuttamisesta: Tehosta unelmiasi tekemällä niistä suurempia ja kirkkaampia!

Mitä olet mieltä harjoituksesta? Jätä meille kommenttia alle 🙂 Kaikki kommentit ovat tervetulleita! Kuinka hyödyntäisit harjoitusta? Mitä oivalluksia teit?



Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!