Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Riittääkö vuosihuolto?

Auton tai moottoripyörän säännöllinen huolto on monen menopelistään huolehtivan omistajan rutiini. Samalla tavalla monessa kodissa on vuositason rutiinina mm. mattojen ja ikkunoiden peseminen, omakotitalon rännien puhdistaminen tai savupiipun nuohouksen tilaaminen. Osa vuosittaisista huoltotöistä liittyy turvallisuuteen, osa kunnossa pysymiseen ja toimivuuden varmistamiseen.

Kesälomien ruuhkahuippu on Suomessa parhaimmillaan. Kesäloma on monille huoltotauko. Tauko, jolloin voi hoitaa kodin rästissä olevia huoltotöitä. Tai tauko oman kehon fyysistä ja henkistä huoltamista varten. Taukoa kiireestä, taukoa suorittamisesta. Akkujen ja voimavarojen lataamista syksyä ja talvea varten. Riittääkö vuosihuolto tukemaan kehon ja mielen jaksamista aina seuraavaan pitkään lomaan asti?

Liikuntaa ja kehonhuoltoa

Osalle ihmisistä lomalla tai lomien jälkeen alkava liikkumisen kipinä jatkuu muutaman kuukauden, ja toisille ympäri vuoden. Lenkkiä, jumppaa, punttia tai hyötyliikuntaa oman valinnan mukaan. Kuuntelin ihaillen lähipiirissäni olevaa vireää 86-vuotiasta miestä, joka kertoi seuraavaa:

“ Keholle pitää antaa töitä. Se tykkää siitä. Pilkon vielä puut lämmittämistä varten, vaikka ei tarvitsisi. Monet luulevat, ettei tämän ikäisellä miehellä pysy kirves kädessä. Ja joka aamu teen oman voimistelusarjan, tunnin verran. Suurin osa liikkeistä on ilman painoja tehtäviä ja osassa käytän pieniä painoja. Soututreenejä en tee enää kuin kolme-neljä kertaa viikossa. Ei, en minä enää kuntoa yritä nostaa. Riittää, kun pysyisi siinä missä se on nyt! Ja kyllä sitä lepäämäänkin ehtii.”

Asenteessa ja toimintatavoissa on mallitettavaa. Ja mallitettavaa on erityisesti miehen arvoissa ja uskomuksissa. Siinä, ettei kehon fyysinen kuormittaminen lopu alkuinnostuksen jälkeen seuraavaan vuosikvartaaliin mennessä. Että kehon kuormittamisesta tulee tapa, joka jatkuu päivästä ja vuodesta toiseen. Ja sitten vielä kehonhuolto – että tulee venytteltyä muutakin kuin sormia ojentamalla tai haukottelemalla.

Liikunta ja muu kehon fyysinen kuormittaminen vaikuttavat mieleen. Hikiliikunta tai raskas fyysinen työ tyhjentävät ajatuksia. On vapauttavaa rehkiä ja olla ajattelematta. Liikunnan aktivoima hormonitoiminta tukee vahvasti mielen vireyttä. Aktiivista toimintaa, tehokkuutta ja aikaansaamista arvostetaan.

Pysähtymistä ja mielenhuoltoa

Miten sinä olet oppinut antamaan aikaa ja mahdollisuutta mielen “venyttelemiselle”, näkökulmien laventamiselle? Miten on mahdollista rentoutua ja päästää hetkeksi irti suorittamisesta? Pysähtyä niin, että voi olla läsnä itselleen ja tunteilleen, itselle tärkeille asioille. Jotta ehtii kuulla, nähdä ja kokea omaa sisintään… Tulla tietoiseksi. Ettei käy niin, että suorittaa elämän, surullisimmillaan jonkun toisen ihmisen arvojen mukaisesti.

Loma-aikaisen pysähtymisen lisäksi olisi hyvä rakentaa sellaisia arkirutiineja, että yhteyden pitäminen itseensä onnistuisi muunakin aikana. NLP Practitioner -koulutuksessa tarjoamme mahdollisuuden pysähtyä itsensä äärelle. Koulutuksesta saa toimivia välineitä, joiden kanssa voi tukea itseään olemaan paras versio itsestään,  mentaalisestikin. Koulutus tarjoaa myös välineitä tarkastella omia arvoja ja uskomuksia oman toiminnan taustalla, ja välineitä vaikuttaa niihin. Syksyn koulutuksiin pääsee jo ilmoittautumaan. Siirrytään vuosihuollosta päivittäiseen pikku huoltoon!

https://www.truehearts.fi/koulutukset/nlp-practitioner-16-pv-helsinki-9-11-16

Ja parhaiten pääset tutustumaan koulutuksen sisältöön tulemalla intro-iltaan.

https://www.truehearts.fi/koulutukset/maksuton-next-generation-nlp-intro-9-8-helsinki

Tervetuloa!

Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!