Blogi

Aito kasvu alkaa sydämestä

Kasvuajattelua arkailijoille

NLP ja kasvuajattelu

Kasvuajattelua arkailijoille

On se vaan niin noloa, kun mokaa. Kun aloitin englannin opinnot aikoinaan koulussa, opettaja pyysi minua kirjoittamaan taululle ”I am a girl”.  Ja minä tietenkin kirjoitin ”I am a gril”. (Yhdellä ällällä, mutta siltihän se kuulosti grilliltä!). Kaikeksi onneksi miellyin englannin kieleen suuresti, jopa opettajaksi asti, ja tästä mokasta tuli vain anekdootti

Aloitin Englantia arkailijoille –kielikurssit viitisen vuotta sitten. Kurssi on tarkoitettu niille aikuisille, joita kammottaa, kun pitäisi puhua. Henki ei kulje ja kaikki vuosien opit häviävät päästä sekunnissa. Muutaman kurssin pidettyäni minulle selvisi, että ongelma oli yksinkertainen. Kun kurssin alussa sai sanoa, että tämä on kamalaa, niin hengitys normalisoitui, ja mitä enemmän tehtävät sisälsivät hassuttelua, sitä vähemmän opiskelijoita kammotti

Tarvittiin myös NLP:tä helpottamaan vanhoista uskomuksista koostuvaa möykkyä, joka mystisesti tuntui estävän suurella vaivalla hankitun kielitaidon käyttämisen. Muutimme ongelmia tavoitteiksi. Omalla kohdallani olin saavuttanut opettajana vaiheen, missä olin valmis ottamaan englannin oppitunnille tehtäviä, jotka näin välttämättömiksi ja heittämään romukoppaan ajatuksen, että vieraan kielen oppitunnilla ”keskitytään kieleen”

Olin koonnut erilaisia englannin opiskelua koskevia väittämiä lapuille, ja pyysin opiskelijoita pienissä ryhmissä valitsemaan muutamia, jotka olivat heidän mielestään totta. Osa oli kielteisiä, kuten ”En ole hyvä ääntämään”, ”Minua hermostuttaa, kun puhun englantia” ja ”En ole hyvä englannissa, koska minulla oli koulussa todella kauhea opettaja”. Myönteisiä olivat esimerkiksi ”On hauskaa oppia englantia”, Vieraan kielen voi oppia monella tavalla” ja ”Virheet eivät ole vaarallisia”

Niin kuin arvata saattaa, kielteisiä valittiin enemmän kuin myönteisiä. Sen jälkeen opiskelijat miettivät, mitkä väittämistä tukivat oppimista ja mitkä taas jarruttivat. Jarruttavat, kielteiset väittämät muutettiin sitten tavoitteiksi. Väittämää ei kielletty, vaan muotoiltiin se positiiviseksi niin, että todeksi koettu asia säilyi. Muunnokset tehtiin molemmilla kielillä

uskomus

I am not good at pronunciation. I’m going to get better at pronunciation. I’m not good at English, because my teacher at school was really horrible. I can be good at English although my teacher at school was really horrible

Opiskelijat osasivat hyvin muuntaa väittämiä, ja asioiden tuominen tietoisuuteen helpotti selvästi oloa. Toki koettiin, ettei ajattelutavan muuttaminen välttämättä ole helppoa, mutta arkailijoiden kursseille tulevat ovat yleensä hyvin motivoituneet tekemään työtä muutoksen vuoksi. He ajattelevat niin kuin eräs opiskelijani viime viikolla: ”Jos en nyt saa tätä möykkyä pois, niin milloin sitten?”

NLP ja kasvuajattelu

NLP:ssä tällaiset uudelleenmäärittelyt kuuluvat perustekniikoihin

Richard Bandlerin ja John Grinderin kolmas kirja oli Reframing (1981 Joseph O’Connorin ja John Seymourin Introducing Neuro-linguistic Programming (1990) esittelee uskomuksen uudelleen muotoilun kielen rakennetta muuttamalla.  Jane Revellin ja Susan Normanin kirjassa In Your Hands, NLP in ELT (1997) on esimerkkejä yksittäisten sanojen muuntamisesta positiivisemmiksi

Positiivisen psykologian puolella puhutaan olemusajattelusta (fixed mindset ) ja kasvuajattelusta (growth mindset ). Käsitteet perustuvat sosiaalipsykologi Carol Dweckin 90-luvulla aloittamiin laajoihin tutkimuksiin. Mindsetit ovat ajatusmalleja, uskomuksia itsestämme ja ominaisuuksistamme ja niiden vaikutus oppimistuloksiin on merkittävä

Olemusajattelija uskoo, että meidän älykkyytemme ja taitomme ovat annettuja ja hän pelkää kritiikkiä ja epäonnistumista. Kasvuajattelija uskoo, että kaikkein perustavanlaatuisimpiakin ominaisuuksia on mahdollista kehittää omistautumisen ja kovan työn kautta

Kasvuajattelusta on alettu puhua paljon lasten ja nuorten koulunkäynnin yhteydessä, ja oikeastaan se on vielä tärkeämpää aikuisille, sillä lapset omaksuvat mallinsa vanhemmiltaan ja opettajiltaan. Oman mindsetin voi testata seuraavassa osoitteessa http://blog.mindsetworks.com/what-s-my-mindset

NLP-tekniikoista on jo haettu lisäkeinoja positiivisen psykologian interventioihin. Melody Chealin tutkimus (The GWiz Learning Partnership 2010) osoitti, että nlp-harjoitusten käyttö vaikutti positiivisesti osallistujien omanarvontunnon ja hyvinvoinnin kokemukseen.  On mielenkiintoista nähdä, kuinka tutkimukseen perustuvan positiivisen psykologian ja tutkimuksen puutteesta syytetyn NLP:n kohtaaminen jatkuu. Uskon että siitä syntyy jotain vielä parempaa

Soili Hämäläinen NLP

Tule mukaan Soili Hämäläisen NLP Practitioner – koulutukseen Tampereelle! Soililla on yli 20 – vuoden kokemus NLP:stä ja sen kouluttamisesta. Soili järjestää myös NLP Perusteet lyhytkursseja Helsingissä ja Tampereella.

Täältä pääset koulutuskalenteriimme



Herättikö ajatuksia? Kommentoi kirjoitusta!